Strefy czystego transportu
Czym jest strefa czystego transportu?
Kogo obowiązuje Strefa Czystego Transportu w Warszawie?
Wjazd do warszawskiej SCT jest oznaczony specjalnymi znakami drogowymi, ale kierowcy nie napotkają po drodze szlabanów ani kontroli drogowej. Stąd tak istotne jest, aby wiedzieć, jakie auta mogą poruszać się po ścisłym centrum Warszawy. Zignorowanie zakazu wjazdu do ekostrefy może zakończyć się mandatem w wysokości 500 PLN.
Obostrzenia dotyczące pojazdów mogących wjeżdżać do centrum będą wprowadzane etapami. Na chwilę obecną z ruchu po warszawskiej Strefie Czystego Transportu wyłączone są pojazdy z silnikiem benzynowym wyprodukowane przed 1997 rokiem, niespełniające normy Euro 2, a także pojazdy z silnikiem Diesla wyprodukowane przed 2005 rokiem, niespełniające normy Euro 4. Wbrew obiegowej opinii auta „na gaz” nie są traktowane ani gorzej, ani też bardziej preferencyjnie. Obostrzenia przewidziane dla samochodów zasilanych benzyną dotyczą również pojazdów wyposażonych w instalację LPG.
Jak będą zmieniać się limity warszawskiej SCT?
Czy wjeżdżając do Strefy Czystego Transportu, potrzebuję naklejki na auto?
Czy mogę wjechać do SCT w wyjątkowej sytuacji?
Krakowska Strefa Czystego Transportu
Według zaproponowanej uchwały już od 1 lipca 2025 roku w Krakowie zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie swoim obszarem właściwie całe miasto. Obostrzenia będą bardziej restrykcyjne niż w Warszawie, bo do ruchu będą dopuszczone wyłącznie pojazdy benzynowe i zasilane LPG spełniające normę Euro 4 i wyprodukowane po 2005 roku oraz diesle spełniające normę Euro 6 z datą produkcji nie starszą niż 2012 rok. Podobnie jak w przypadku Warszawy limity te będą zaostrzane co dwa lata.
Zgodnie z proponowaną ustawą do 2030 roku powyższe przepisy nie będą obowiązywały mieszkańców Krakowa. Osoby zameldowane poza granicami miasta, a posiadające auta niespełniające wymogów, będą mogły wjechać do strefy dopiero po uiszczeniu odpowiedniej opłaty (2,50 PLN za godzinę, 20 PLN za dzień lub 500 PLN za miesiąc).
Pomimo wielu kontrowersji i protestów ze strony zarówno mieszkańców, jak i osób dojeżdżających do pracy wewnątrz stref czystego transportu, kolejne ekoobszary są planowane we Wrocławiu i Szczecinie